Missa inte fina erbjudanden:

Villkor & info

FÖRETAGSINFORMATION

Mumma of Sweden HB

Fiskelyckan 9

434 92  Vallda

Org.nr: 969755-5283

Bankgiro: 755-5394

Företaget innehar F-skattsedel


PRISER

Alla priser är i svenska kronor inklusive moms.

Priset som gäller är det som finns angivet på hemsidan den dag beställningen görs.

Mumma of Sweden har rätt att ändra priser och frakter som är uppenbart felaktiga utan förhandsinformation.

Rabatter och erbjudanden gäller endast de dagar som anges och ej i kombination med andra erbjudanden eller ordrar.


PERSONUPPGIFTER

Vi ansvarar för att de personuppgifter som skickas till oss behandlas i enlighet med EU:s dataskyddsförordning GDPR. När Du beställer hos oss uppger Du Dina personuppgifter såsom namn, adress och personnummer. Samtidigt godkänner Du att vi sparar och använder Dina personuppgifter för att vi ska kunna fullfölja våra åtaganden mot Dig som kund. Vi dokumenterar dessutom viss kommunikation som vi har med Dig via telefon eller e-post, för att kunna ge Dig bästa service och följa upp Dina ärenden. 

Registerutdrag

Du har alltid rätt att ta del av, ändra eller ta bort Dina uppgifter. Om du har några frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på kontakt@mummaofsweden.se

Nedan hittar Du mer info om vilka uppgifter vi sparar.

BESTÄLLNING I VÅR WEBSHOP

Hur använder vi personuppgifter?

Om Du handlar i vår webshop används Dina personuppgifter för att kunna leverera Dina beställningar, hantera betalningar, eventuella returer, leveransmeddelanden, förändringar i Din order, reklamationer och garantier etc. Vi säljer inte till någon under 18 år i webshopen, varför personuppgifterna används även för att kontrollera att Du är tillräckligt gammal för att få handla hos oss.

De personuppgifter vi sparar om du som kund uppgett:

Namn
Adress
Mobilnummer
E-postadress
Orderkommentar (du som kund har själv möjlighet att skriva en orderkommentar och den ligger kvar på din beställning)
Betalsätt
Orderinformation – när beställningen är gjord, dellevererad/levererad, om något saknades eller du som kund hört av dig och velat göra justeringar av exempelvis storlek, färg etc.

Vem får ta del av dina personuppgifter? 

Vi tillåter endast de företag som krävs för att kunna genomföra din beställning att ta del av dina personuppgifter. Detta är företag som vi anlitar för att hantera frakt samt betalning via kort, faktura etc. För övrigt hanteras Dina personuppgifter konfidentiellt och lämnas inte ut till tredje part utan Ditt godkännande.

Hur länge sparas dina uppgifter? 

Vi sparar information om Dina beställningar och kundinformation så länge Du är kund hos oss eller om Du önskar att vi tar bort information om Dig. Det kan vi dock bara göra om Du inte har några aktiva beställningar, reklamationsärenden, eller andra pågående ärenden hos oss.

Rättslig grund

För att vi ska kunna genomföra Dina beställningar är det nödvändigt att lagra Dina personuppgifter.

PRENUMERANT AV VÅRT NYHETSBREV

Hur använder vi dina personuppgifter?

För att kunna skicka ut nyhetsbrev med information om det som händer i webshopen, erbjudanden, event och nya produkter behöver vi lagra Dina personuppgifter. Detta sker antingen i vårt kundregister, om Du som kund valt att anmäla Dig till nyhetsbrevet direkt på hemsidan, eller läggs manuellt in i vår nyhetsbrevlista hos Mailchimp (leverantör av bl a e-posttjänster) om Du valt att på annat sätt anmält Ditt intresse för nyhetsbrev till oss.

De personuppgifter som vi sparar är:

Förnamn
Efternamn
E-postadress

Vem får ta del av dina personuppgifter?

Vi låter endast de företag som hjälper oss att nå ut till våra kunder via nyhetsbrev ta del av derras uppgifter. För tillfället sker detta via Mailchimp.

Godkänna/avböja nyhetsbrev

Du har när som helst rätt att avregistrera Dig från våra nyhetsbrev. Det finns alltid en länk längst ner i alla utskick där Du kan klicka för att avregistrera Dig. Det går också bra att maila direkt till oss på kontakt@mummaofsweden.se så ser vi till att inte längre får nyhetsbrev från oss.

Hur länge sparas dina uppgifter?

Vi sparar Dina uppgifter tills Du meddelar oss att Du inte längre vill ha några utskick från oss.

BESTÄLLNINGSVÄRDE

Alla ordrar är välkomna. Inget lägsta beställningsvärde krävs.


BETALNING

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning (debet- och kreditkort) samt direktbetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout.

Klarna Checkout presenterar viss information för Dig så snart Du är identifierad. Vilken information Du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. För de flesta kunder är kassan redan ifylld med Dina uppgifter. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ Du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte Din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om Dig, t ex banker.

Sedan Du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just Dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men Du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ Du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om Du vill skydda Din användning av Klarna Checkout genom att Din adress inte ska förifyllas i kassan. Genom att slutföra köpet bekräftar Du Din identitet och korrekt leveransadress.

All kommunikation och information kring betalningar kommer till Dig direkt från Klarna.

KORTBETALNING

Du som kund kan välja att betala Din beställning med kort. Vid kortbetalning hos Mumma of Sweden kan Du använda Dig av VISA och Mastercard.Kortköp är gratis. Vid beställning görs en reservation av köpesumman på Ditt konto. Pengarna dras först när varorna skickas.

Alla kortbetalningar hanteras av Klarna AB som kontrollerar att kortet är godkänt för köp. All kortuppgiftsinformation är krypterad, vilket innebär att ingen obehörig kan se den. Kvittot på Din betalning skickas med i paketet och fungerar som köpebevis (kvitto). Klarna skickar även ut en bekräftelse på mottagen betalning via mejl.

FAKTURABETALNING

Mumma of Sweden erbjuder även betalning mot faktura via vår samarbetspartner Klarna. Länk till fakturan skickas i separat mail från Klarna till Dig.

Vid val av faktura som betalningssätt har Du möjlighet att betala efter att Du har fått Dina varor levererade. Fakturan ska betalas inom 14 dagar från fakturadatum, en påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har Du handlat för under 60 kr tillkommer 29 kr och har Du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60 kr i påminnelseavgift. Vid köptillfället görs en intern kreditprövning hos Klarna som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer Du få en kopia på kreditupplysningen per post eller elektronisk brevlåda om Du är ansluten till en. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning.

Klarna gör en sedvanlig kreditkontroll vid fakturabeställning. Om Din kreditansökan inte godkänns av Klarna nekas Du kredit och Mumma of Sweden ber Dig använda ett annat betalsätt. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Vid kontakt med Klarna används personnummer som kundnummer.

DIREKTBETALNING

Med direktbetalning har Du möjlighet att göra betalningen direkt via Din Internetbank.

Har Du frågor angående förfallodatum eller annat gällande Din faktura är det Klarna som Du ska kontakta 08-120 120 10.

m

BETALNING DANMARK OCH NORGE

Vi levererar gärna till Danmark och Norge. Här erbjuder vi våra kunder betalning via kort.

Kortbetalning

Betalning kan göras med  VISA eller MasterCard. Ingen avgift tillkommer.

Kortbetalningen sker via DIBS, som har en säker, godkänd uppkoppling med SSL-kryptering.


FRAKTKOSTNAD INOM SVERIGE

Vi erbjuder FRI FRAKT!

...med undantag för böcker, reavaror samt specialtillverkade produkter. För dessa produkter tillkommer 39:-/leverans i fraktkostnad.

c

LEVERANSSÄTT INOM SVERIGE

Dina varor levereras med brev eller paket, beroende på vikt och storlek.

Vi samarbetar med Postnord för brev- och paketleveranser.

Mindre brev: levereras direkt hem till Din brevlåda.

Större brev och paket: är hos Ditt närmaste postombud/serviceställe inom 2-5 dagar. Du får sms, mail och/eller en avi om att Du har ett brev/paket att hämta.

Har du lantbrevbärare sker utkörning med den dagliga brevutlämningen.

Postens liggtid för stora brev är 14 dagar – sen går de i retur till avsändaren.

Leverans till annan mottagares adress: Om Du önskar paketinslagning och leverans av Din beställning till annan mottagares adress, anger Du detta i beställningsformuläret. Önskemål om inslagning, meddelande etc anges i meddelande fältet.

m

FRAKTKOSTNAD FÖR LEVERANS TILL DANMARK OCH NORGE

Kostnad per leverans: 79 SEK

m

EJ UTHÄMTAT PAKET/BESTÄLLNING

Om Du av någon anledning inte hämtar ut den order Du har beställt, kommer vi att debitera Dig 250 kr för att täcka våra omkostnader. Vi lägger ner mycket tid och omsorg på att packa och skicka beställningar. En ej uthämtad order är mycket tråkigt för båda parter.

Beställningar som görs i webbshopen för avhämtning och betalning i Vallda, ligger kvar 3 dagar.


LEVERANSTIDER

Normalt levereras Din beställning inom 2-5 arbetsdagar. Vi kontaktar Dig omgående vid förseningar/slutförsäljning. Leveranstiden för garn kan ibland bli längre, då försäljningen i butik inte omedelbart uppdaterar vårt lager och beställning kan bli aktuell.

Beställningsvara: Om produkten är en ’Beställningsvara’, innebär att vi inte har produkten i lager. Vi tillverkar/beställer då hem produkten endast för Dig och Din order, vilket innebär att leveranstiden blir ungefärlig.

Ej i lager: I vissa fall kan det stå ”Ej i lager” på en produkt. Det är endast de produkter som vi kommer att få in igen som markeras på detta sätt. Produkten kommer troligtvis åter att finnas i lager inom en snar framtid. Maila gärna och fråga om Du är intresserad av en sådan produkt.

I största möjliga mån kommer alla varor i Din beställning att paketeras och levereras samtidigt. Om en vara avviker från utlovad leveranstid, kommer vi kontakta Dig via mail eller telefon. Naturligtvis står Mumma of Sweden för den extra fraktavgift som ev tillkommer vid delleverans p g a detta.

Vid leveransförsening äger konsumenten rätt att häva beställningen. Om detta skulle inträffa, kontakta oss via mail.


TRANSPORTSKADOR

Om varan skadas eller kommer bort under transport från Mumma of Sweden, är Mumma of Sweden betalningsansvarig.

Om varan skadas eller kommer bort då Du returnerar den till Mumma of Sweden, är Du betalningsansvarig.

Om Du vid mottagandet upptäcker att försändelsen transportskadats, ska Du omedelbart reklamerar detta till Posten eller utlämningsstället senast inom 8 dagar. Spara emballaget.


REKLAMATIONER

Skulle varan vara skadad, på något annat sätt defekt eller om Du fått fel vara/antal ber vi Dig omedelbart kontakta oss på kontakt@mummaofsweden.se. Ange ”Reklamation + ordernummer” på ämnesraden. Vid reklamation står vi naturligtvis för fraktkostnaden.

Vi skickar en returfraktsedel som Du klistrar på Ditt paket. Om reklamationen godkänns och fler finns på lager, skickar vi en ny vara till Dig. I de fall det är möjligt lagar vi varan. Ersättningsleverans sker naturligtvis utan kostnad för Dig.

Ibland händer det att varan inte går att ersätta och vi betalar då ut köpesumman inom 30 dagar.

Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss.

Vid eventuella tvister angående reklamationer, följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

Enligt Konsumentköplagen tillämpar vi 36 månaders reklamationsrätt. Detta gäller ej produkter med ”Bäst före”-datum.

Reklamationsrätten täcker endast ursprungliga fel, d v s fel som fanns då varan levererades. Detta gäller inte i de fall vi ej kan hitta något fel på produkten eller då Du orsakat skadan själv. Vanligt slitage ersätts ej.


ÅNGERRÄTT

enligt distansavtalslagen

Som kund har Du alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distansavtalslagen. Det innebär att om Du köper en vara i vår webbshop, har Du möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa från den dag Du tagit emot varan. Läs mer här:  Konsumentverket om ångerrätt

Ångerrätt gäller ejbeställningsvaror, varor som tillverkas på beställning eller varor som inte kan återlämnas i väsentligt oförändrat, omonterat, oskadat och oanvänt skick.

Konsumenten ansvarar för risken vid returfrakt. Denna risk innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt. Företag har inte rätt att returnera en produkt om produktförpackningen har öppnats.

Om Du ångrar Ditt köp och skickar tillbaka en produkt till oss, betalar vi tillbaka Ditt köpbelopp senast inom 10 dagar. Som kund betalar Du själv returfrakt. Ångrad produkt ska returneras i originalförpackning, om varan skickats till Dig i sådan.

m

RETURER/BYTEN

Vill Du av någon anledning returnera en vara eller ett köp gör Du enklast såhär:

Maila oss information om ordernummer, vad Du returnerar och gärna orsak till returen till kontakt@mummaofsweden.se. För att kunna göra en retur måste Du maila oss senast 14 dagar efter att Du mottagit paketet. Därefter har Du 14 dagar på Dig att skicka tillbaka varorna. 

Önskar Du byta storlek eller byta till annan vara, rekommenderar vi att Du lägger en ny order. Detta för att varan inte ska ta slut innan vi hinner reservera/ta bort den från lagret. 

Önskar Du betald returfraktsedel från oss, maila till kontakt@mummaofsweden.se. Kostnaden för denna är vanligtvis 58:-, men kan variera.

Fyll i den retursedel som följde med vid leveransen, och bifoga med returen. Efter mottagande och kontroll av varan, krediterar vi Dig varans värde.

Vid retur eller byte betalar Du alltså för de varor Du önskar behålla samt returkostnad.

Varor som returneras mot postförskott eller efterkrav, utlöses ej av oss.

När vi fått tillbaka returen krediterar vi Ditt köp. Returneras hela ordern, krediterar vi allt utom eventuell fraktkostnad. 

Vi har enligt lag 30 dagar på oss att betala tillbaka returer/reklamationer, men vi gör det så snart vi hinner såklart. 

Skicka till:

Mumma of Sweden

Fiskelyckan 9

434 92  Vallda

RESERVATIONER

Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, ex vis vatulaförändringar, råvarupriser  m m. Detta är yttre omständigheter som Mumma of Sweden inte råder över.


FORCE MAJEUR

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut eller jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka skäligen ej kunnat föutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.


Hos Konsumentverket och ARN kan du läsa mer detaljerat om Konsumentköplagen och Distansavtalslagen mm. Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.